Team Kaos til topps i VårCup`n 2020

Postet av Andre Knudsen den 1. Jul 2020

Onsdag 17. juni var det godt med sørlig vind (6-7 m/s) og bølger. 10 båter stilte til start, og av disse var det Victoria som hevdet seg best allerede fra start, og seilte en sterk regatta hele veien. Victoria viste med dette at hun er en veldig rask båt fra medium vindstyrke og oppover. Dette var ellers Victorias første regatta med Sina Tømta til rors. Victoria tok seier på korrigert tid. Kaos taklet også vind og bølgeforhold fint og tok 2. plassen. Lettvindsbåten Don´t Panic tok en fin 3. plass. 2.4mR-seilerne hadde det moro i den sterke vinden. Samtidig ble dette en fuktig seilas, med bølger som slo over dekk og flittig bruk av lensepumpa. I slike vinder sliter 2.4ene med å hevde seg med sin korte vannlinje. Beste 2.4 ble Gisela på 7. plass.

Onsdag 24. juni kunne også stille med sydlig vind, men 5/6 m/s og roligere bølger ga mer komfortabel seilas enn foregående onsdag. Hele 11 båter stilte til start. Victoria, Kaos og Don´t Panic kom best ut fra start, men også Motvind og Sweet Chili lå langt framme i feltet. Hele 3 2.4mR stilte til start denne gang, med NOR98 Gisela lengst framme i feltet bak de 5 lederbåtene, men også La Linea og NOR134 hevdet seg fint. Victoria var klart raskest på utseilt tid, men ble forbigått av Kaos på korrigert tid. Kaos vant altså med god margin etter en meget sterk seilas. Motvind endte på en finfin 3. plass. Don´t Panic slet litt med sterk krenging i disse vindforholdene og endte på 4. plass.

I VårCupen sammenlagt endte både Kaos og Victoria på 3 poeng med hver sin 1. plass og 2. plass som tellende resultat. Som vinner av siste regatta ble det derfor Kaos som ble vinner av VårCupen 2020. Don´t Panic tok en sterk 3. plass med 4 poeng. Undertegnede kan ikke huske sist gang det var så jevnt i toppen i Gjøvik Seilforening. Dette lover bra for høstserien og klubbmesterskapet i NorRating.