Utheising er nå planlagt til fredag 5. juni kl. 14.00

Postet av Andre Knudsen den 15. Apr 2020

Mjøsa stiger sakte, flommen i Gudbrandsdalen har roet seg ned litt siste dagene. Flomfaren er redusert til et maks nivå mellom 6,1 m -7,1 m, en gang ute i juni juli.

Prognoser sier at vi har et sted mellom 4 m -4,5 m fredag 5/6 om været blir som varslet fremover.

Ber alle som skal heise ut båt om å møte opp fredag 5/6 seinest kl. 14.00 og være tilsidesette til alle båter er på vannet. Forventer å være ferdig ca kl 17.00. Kan du ikke stille selv så finn en stedfortreder.

Opplagsplass må tømmes for krybber, søppel og annet materiell så raskt som mulig etter heising. Formell frist er 15/6, men opplagsplassen kommer til å stå under vann etter hvert, så ikke usett det unødvendig.

Vi heiser som planlagt dersom vi har en vannstand min 3,8 m. Skulle flommen komme tidlig så må vi heies tidligere. Dette kan komme på kort varsel, her kan du følge med selv https://glb.no/vannstander/

Flomfaren er fortsatt høy. Flomtoppen for Mjøsa er estimert til en gang i juni på mellom
6 - 6,5 m. Vannstander helt opp til 7 m takler vi fint med litt arbeid og ettersyn. Opp til 7,5 går også med mere arbeid. Ta opp att båter på grunn av flom ansees ikke som aktuelt.

Som følge av smittetiltak må vi organisere oss litt annerledes denne gangen. Vi skal ha 4 faste personer som huker på,  og 2 faste personer som tar imot der vi sjøsetter. Vi setter opp 2 faste innbyttere (en på hver lokasjon) som kan tre inn når det er behov. Alle disse 5 + 3 personene  skal jobbe på samme lokasjon, og holde 2 m avstand. Skipper kommer til rett før huking, og gir sine instrukser muntlig med samme 2 m avstand. Når båt lander går skipper om bord og løser ut stropper- før noen andre gjøremål, deretter starte motor og bakke ut. Vent innenfor molo til neste båt har start på motor  Får du ikke start må du padle deg ut, og få hjelp av ventende båt til slep.

Pris kr 650,- (for en normal båt, med normal krybbe. Båter som trenger mere tid en 10-15 min, må belage seg på å betale mere)

Kan du ikke selv delta denne dagen så finn noen som kan stille for deg.

Info om betaling kommer fra kasserer.