Om Gjøvik Seilforening

by André Knudsen

Gjøvik Seilforening ble stiftet i 1971.

Vi har omlag 80 medlemmer og nesten like mange båter. Havneanlegget vårt ligger lunt og idyllisk til i Fredevika 500 m sør for Skibladnerbrygga ved Gjøvik. Moloen som beskytter havna mot alle vindretninger ble bygget av stein fra fjellhallen som ble bygget til Olympiaden i 1994.

De fleste medlemmene bruker båtene til hyggeturer på Mjøsa sammen med familie og venner.

Konkurranseaktiviteten er noe varierende. En del av foreningens medlemmer deltar i våre klubbregattaer på onsdagene fra midten av august til ut i september. I tillegg har vi konkurranser sammen med medlemmer fra Hamar seilforening.  Hovedarrangementet er InterCity – regattaen som annet hvert år har start fra Gjøvik og mål på Hamar, med passering syd for Helgøya. Denne regattaen samler ca. 20 båter.

Det er også en fast gjeng som tar båten til Oslofjorden og seiler Færderseilasen og Hovdan – Skagen race.

Sesongen 2021 startet vi aktivt satsing rundt barne- og ungdomsseiling, og foreningens første «Seilcamp» så dagens lys. Dette ble en umiddelbar suksess, og ble etterfulgt av faste treninger på tirsdager utover høsten. Klubben disponerer og eier pr dags dato 7 Optimiskjoller, 2 Fewa og 1 2.4mR som benyttes av barne- og ungdomsgruppa.

Vi håper at det er flere som vil være med i vårt seilmiljø, og at flere får anledning til å være med og seile på Mjøsa. Dersom du ønsker å prøve og seile så ta en tur ned i havna en onsdag og bli med som mannskap på en båt. Det er bestandig noen som trenger et mannskap.