Kjølbåt/NOR Rating

by André Knudsen

"Kjølbåt” er betegnelsen på alle kjølbåter som enten seiler med ulike handikap eller i rene klasser. I rene klasser gjelder gjelder førstemann i mål har vunnet, mens i klasser med handikap må tiden korrigeres med gjeldene handikap som den enkelte båt har.

NOR Rating er et handicap system som gjør det mulig for svært forskjellige båter å konkurrere mot hverandre.

Mange starter for første gang i regatta på en onsdag i Gjøvik Seilforening og får på denne måten en fin trening og innføring i hvordan dette fungerer.

Dersom du ønsker å prøve og seile så ta en tur ned i havna en onsdag og bli med som mannskap på en båt. Det er bestandig noen som trenger et mannskap.

Det er også en fast gjeng som tar båten til Oslofjorden og seiler Færderseilasen og Hovdan – Skagen race. Vi håper at det er flere som vil være med i vårt seilmiljø, og at flere får anledning til å være med og seile på Mjøsa.

Har du spørsmål vedr. seiling og regatta så ta gjerne kontakt med oss.

Kontaktinformasjon:

E.post: regatta@gjovikseilforening.no